Franska åk 6
Kunskapsmatrisen erbjuder dig som språklärare flera värdefulla funktioner som underlättar ditt vardagliga arbete. Här finns verktyg för att skapa, genomföra, bedöma och ge återkoppling på prov, diagnoser och andra uppgifter. Dessutom kan dina elever på ett enkelt sätt arbeta vidare utifrån din återkoppling sin övningsvy.
Om franska åk 6
Materialet i franska för åk 6 är indelat i teman utifrån det centrala innehållet i Lgr22. Uppgifterna är tydligt kopplade till de olika förmågorna och bedömningsaspekterna är väl förankrade i betygskriterierna. För att skapa samstämmighet mellan språken och för att tydliggöra uppgifternas nivå, klassificeras de enligt den europeiska referensramen för språk GERS (CEFR).
Stor uppgiftsbank
Ta del av mer än 300 uppgifter som du kan använda för att skapa egna prov, diagnoser, tester eller övningsuppgifter. Här hittar du också våra egna diagnoser för årskursen. Det finns fyra olika för respektive förmåga – läsa, höra, tala och skriva – varav de för läsa och höra är automaträttande i sin helhet. Du hittar dem i uppgiftsbanken under rubriken KM Tests de niveau samt under Färdigt innehåll/Prov & diagnoser.
Moderna språk på två minuter
Bedömningsanvisningar till alla uppgifter
Bedömningsarbetet underlättas genom att alla uppgifter har kompletta bedömningsanvisningar, vilket sparar tid för dig som lärare och gör att eleven får snabb återkoppling. Återkopplingen kan sedan ligga till grund för elevernas fortsatta arbete.
KM kan användas både för diagnoser, övningsprov och prov i skarpt läge, vilket ger eleverna möjlighet att utveckla förmågor och färdigheter i mitt ämne
Prov
Proven genomförs med fördel digitalt i en fusksäker miljö där du som lärare kan tilldela dem olika verktyg, t.ex. ordböcker, stavningskontroll eller talsyntes. Som lärare kan du styra på vilka provdelar eleven ska ha tillgång till verktygen. Självklart kan du också skriva ut proven och genomföra dem med papper och penna.
Elevens övningsvy
Här kan eleven arbeta vidare med uppgifter utifrån din återkoppling för att repetera eller fördjupa sina kunskaper. Det är du som lärare som bestämmer vilka uppgifter som är tillgängliga för eleven.