Av lärare för lärare
Kunskapsmatrisen skapades 2014 av matematikläraren Erik Corell.
Han upplevde att det var svårt att nå fram med återkoppling till eleverna och att de saknade verktygen att göra något åt feedbacken.
Svaret på den här frustration var att bygga ett program som både sparade Erik tid och som gjorde kunskapsläget supertydligt för eleven samt innehöll verktyg för att agera på kunskapsluckor.
Det här programmet blev Kunskapsmatrisen – eller KM som vi allt oftare kallar det.
Erik är fortfarande aktiv i att utveckla KM men idag leds arbetet av Helene Brunström. Hon är Ma- och NO-lärare i grunden.
Varje dag leder Helene alla våra ämneslärare som utvecklar KM för sina respektive ämnen och stadier.
Det har resulterat i att KM nu kan användas i flera ämnen över grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildning. Och det har lett till att över 1500 skolor arbetar med verktyget.
Mycket har alltså hänt med KM sedan Eriks första version. Men en sak som inte har förändrats är vår syn på läraren. Hos oss utgår allt från läraren. Vi tror att läraren själv vet hur man bäst lär ut kunskap till eleverna. Vi vill inte ändra på det eller försöka ersätta läraren.
Istället vill vi på djupet förstå lärarens utmaningar och bygga ett så relevant stöd som möjligt. I det arbetet hjälper det att mer än hälften av oss anställda har en bakgrund från klassrummet.
Om du har frågor kring KM så får du gärna höra av dig till Helene på . Allra gladast blir vi om du som lärare hör av dig.