Naturkunskap gymnasiet
Kunskapsmatrisen erbjuder dig som lärare i naturkunskap på gymnasiet en rad värdefulla funktioner som underlättar ditt arbete. Vi ger dig verktyg för att på ett enkelt sätt skapa, genomföra, bedöma och ge återkoppling på uppgifter och prov. Utöver det kan eleverna på egen hand arbeta vidare med återkopplingen i sin övningsvy.
Om naturkunskap gymnasiet
I naturkunskap för gymnasiet får du tillgång till en stor mängd uppgifter som du kan använda för att snabbt skapa prov och diagnoser eller sätta ihop uppgifter till en lektionsaktivitet. Innehållet i naturkunskap är anpassat efter det centrala innehållet i Gy11 samt sorterat efter olika ämnesområden så att du lätt kan hitta de uppgifter som du behöver.
Naturkunskap på tre minuter
Bedömningsanvisningar till alla uppgifter
För att underlätta bedömningsarbetet har samtliga uppgifter kompletta bedömningsanvisningar, där stor vikt har lagts vid att uppgifter ska ha fullständiga svar och tydliga bedömningsanvisningar. Det gör att bedömningsarbetet i Kunskapsmatrisen sparar mycket tid för dig som lärare samt att eleverna får en snabbare återkoppling. Återkopplingen kan sedan ligga till grund för elevens fortsatta arbete.
Kunskapsmatrisen är en skänk från ovan. Det underlättar något enormt i mitt läraryrke. Det kollegiala lärandet underlättas eftersom man kan ta del av andras prov och övningar.
Jag har gått över till att uteslutande använda kunskapsmatrisen vid provkonstruktioner och bedömningar. Eleverna får direkt feedback på vad de bör utveckla och kan använda kunskapsmatrisen för att träna på det de behöver. Kunskapsmatrisen använder jag i både summativ och formativ bedömning.
Prov
Vid digitalt genomförande erbjuder vi en fusksäker miljö där du enkelt kan förse alla, eller enstaka, elever de kompensatoriska hjälpmedel som eleven behöver exempelvis stavningsstöd, översättningsmöjligheter eller talsyntes. Du har också möjlighet att följa elevernas arbete i realtid. Alla prov går även bra att skriva ut.
Elevens övningsvy
Du kan ge eleverna möjlighet att själva repetera inom olika områden i sin övningsvy. Efter exempelvis en genomförd examination kan eleverna själva arbetar vidare i övningsvyn med olika uppgifter för att täppa igen kunskapsluckor eller för att fördjupa sina kunskaper.
Möt våra ämnesansvariga
Håkan Karlsson är i grunden biolog och disputerade år 2010 inom evolutionär ekologi vid Lunds Universitet. Håkan är legitimerad lärare med behörighet att undervisa på gymnasie- och högstadienivå. Han arbetade tidigare som gymnasielärare men arbetar nu som Ma/NO-lärare på en högstadieskola där undervisning kombineras med en kommunövergripande lektorstjänst. Håkan arbetar deltid på Kunskapsmatrisen sedan 2018 med ansvar för innehållsutveckling i biologi och naturkunskap för gymnasiet.
Sara Henningsson är innehållsutvecklare i NO-ämnena för åk 4-6 och åk 7-9, Matematik för åk 7-9 samt naturkunskap för gymnasiet. Hon undervisar i matematik och NO på en högstadieskola i nordvästra Skåne. Sara är i grunden biolog med en doktorsexamen i ekologi från Lunds universitet. Hon tog lärarexamen vid Malmö högskola och har behörighet i kemi, fysik, biologi och matematik för årskurserna 4-6 och 7-9.