Av lärare för lärare
Kunskapsmatrisen skapades 2014 av matematikläraren Erik Corell. Han upplevde att det var svårt att nå fram med återkoppling till eleverna – och att eleverna i sin tur saknade verktyg för att faktiskt kunna agera på den feedback de fick.
Som ett svar på denna frustration byggde Erik ett program som både sparade tid för honom själv och gjorde kunskapsläget tydligt för eleverna. Samtidigt innehöll det verktyg som hjälpte eleverna att ta itu med sina kunskapsluckor.
Resultatet blev Kunskapsmatrisen – eller KM, som vi allt oftare kallar det.


Idag leds arbetet av Helene Brunström, som i grunden är legitimerad lärare i matematik och NO. Mycket har hänt sedan Eriks första version, men en sak har inte förändrats: vår syn på läraren.
Hos oss utgår allt från läraren. Vi tror att läraren själv är bäst lämpad att avgöra hur undervisningen bör bedrivas. Det vill vi varken förändra eller ersätta.
Istället strävar vi efter att på djupet förstå lärarens vardag och utmaningar, för att kunna bygga ett så relevant och användbart stöd som möjligt. I det arbetet är det en styrka att över hälften av oss som arbetar med KM själva har en bakgrund från klassrummet.
Om du har frågor om KM är du varmt välkommen att höra av dig till Helene på – allra gladast blir vi om du som lärare hör av dig.
Vårt team
































